تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی دارد؟


تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی تگ کنونیکال (canonical rel)

یکی از مواردی که در سئو اهمیت ویژه ای دارد عدم استفاده از محتوای تکراری در سایت است. هر آدرس url در سایت باید محتوای منحصر به فرد خود را داشته باشد و محتوا هیچکدام از آدرس url ها نباید مانند هم باشند. به عبارتی هر صفحه در سایت تنها باید یک url داشته باشد.

یکی از اشتباهاتی که ممکن در سایت به صورت خواسته یا ناخواسته اتفاق بیفتد این است که یک صفحه از سایت چند فرمت آدرس url داشته باشد و به چند شکل امکان دسترسی به آن صفحه باشد. زمانی که این اشتباه رخ می دهد گوگل نمی تواند تشخیص دهد که آدرس اصلی این محتوا کدام یک از آن url ها است و به چون آن صفحه از چندین شکل url قابل دسترسی است گوگل اینگونه تعبیر می کند که سایت دارای محتوای تکراری است و در نتیجه رتبه ی سایت را کاهش می دهد.

در این گونه موارد باید به گوگل آدرس اصلی آن محتوا را معرفی کرد تا دیگر آن را محتوای تکراری تعبیر نکند. برای معرفی آدرس اصلی محتوای هر صفحه از تگ کنونیکال (canonical rel) استفاده می شود.

چه مواقعی در سایت محتوا با چندین آدرس url به وجود می آید؟

       1.استفاده همزمان از http و https در سایت

استفاده از https در سایت کار بسیار خوبی است و موجب افزایش امنیت و سرعت سایت می شود و البته در سئو یک امتیاز می باشد و موجب افزایش رتبه ی سایت می شود. اما برخی اوقات سایت هم با http و هم با https فعال می باشد و با هر دو مورد بارگذاری می شود. در اینگونه موارد احتمال کاهش رتبه به دلیل محتوای تکراری پیش می آید:

https://example.com

http://example.com

       2.نوشتن و ننوشتن www

باید به این نکته دقت داشت و تنها یکی از این دو حالت را به عنوان آدرس اصلی به گوگل معرفی کرد.

www.example.com

example.com

       3.استفاده از آدرس url های داینامیک

برخی مواقع در یک صفحه از سایت آدرس صفحه به صورت داینامیک تغییر می کند و به آن پارامتر اضافه می شود. اگر دقت کرده باشید در سایت های فروشگاهی در صفحه ی لیست محصولات که امکان فیلتر محصولات بر اساس برند، قیمت، رنگ و ... وجود دارد با اعمال هر فیلتر یک پارامتر به انتهای آدرس url صفحه اضافه می شود.

http://example.com?brand=sumsung,lg&color=red&minprice=1000

         4.تولید آدرس url های مختلف در کدنویسی و یا  cmsسایت

         5.کپی محتوای سایت در سایت های دیگر

تگ کنونیکال (canonical rel)

چگونه از تگ کنونیکال در سایت استفاده کنیم؟

تگ کنونیکال به صورت زیر می باشد که در قسمت  href آدرس صفحه قرار داده می شود. تگ کنونیکال باید در تگ head  و بالاترین قسمت کد قرار داده شود.

<link rel='canonical' href='https://www.example.com' />

ترجیحا بهتر است تگ کنونیکال را در تمام صفحات سایت اضافه کنیم تا اگر زمانی برای یک صفحه خواسته یا ناخواسته، چند آدرس url ساخته شد از مشکل محتوای تکراری برای گوگل جلوگیری شود و آدرس اصلی صفحه را به گوگل معرفی کنیم.

اما مشکلی که خیلی از مواقع پیش می آید و به آن توجه نمی شود این است که گاهی از تگ کنونیکال استفاده شده است اما نحوه استفاده غلط بوده و کاری پیش نمی برد. رایج ترین مشکل را با مثال توضیح می دهیم، فرض کنید صفحه ای در سایت با چند فرمت url قابل دسترسی است:

https:// www.example.com/page

http:// www.example.com/page

https:// example.com/page

http:// example.com/page

به طور مثال اگر ما آدرس اول را به عنوان آدرس اصلی انتخاب کرده باشیم باید در تگ کنونیکال تمام این صفحات همین آدرس را قرار دهیم. به شکل زیر:

<link rel='canonical' href= https:// www.example.com/page' />

اما مشکلی که رایج است این است که مدیران سایت ها برای هر کدام از این صفحات در تگ کنونیکال آن ها آدرس خودشان را قرار می دهند و هر صفحه تگ کنونیکالش بر اساس آدرس خودش ساخته می شود. این امر باعث می شود تا هر صفحه به گوگل بگوید من آدرس اصلی این محتوا هستم و در نتیجه گوگل گیج می شود و سایت را دچار مشکل محتوای تکراری تلقی می کند و رتبه ی آن را در سئو کاهش می دهد.

استفاده از تگ کنونیکال ساده به نظر می رسد اما نیاز به دقت و مهارت در استفاده دارد.

چگونه از مشکل محتوای تکراری در سایت جلوگیری کنیم؟

برای این منظور می توان از ریدایرکت 301 استفاده کرد و تمام آدرس های مختلفی که به یک صفحه می روند را به یک  منحصر به فرد url هدایت کرد.( برای مطالعه ریدایرکت 301 اینجا کلیک کنید).

و یا همانگونه که آموزش داده شد با دقت بالا و تحلیل و بررسی از تگ کنونیکال در صفحات استفاده کرد و آدرس اصلی هر صفحه را در سایت با استفاده از این تگ معرفی کرد.

 

نویسنده: نرگس حسینی

تگ ها

نظر دهید

Captcha
آیا می توانم به شما کمک کنم؟